Dd

Dd, LITERKI
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Konspekt zajęcia

 

Data: 14.12.2005

Prowadzący: Aleksandra Rawska

Uczestnicy: dzieci 6-letnie

 

Zajęcie pierwsze

Temat: Zapoznanie dzieci z litera D, d wielką i małą, drukowaną i pisaną na podstawie piosenki Dinozaury w moim domu oraz wyrazów: Darek, dom             

Cele ogólne:

- zapoznanie z wyglądem wielkiej i małej, drukowanej i pisanej litery D, d

- określenie głoski d jako spółgłoski

- ćwiczenie słuchu fonemowego

- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-słuchowej

- nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczyciela

Cele operacyjne - dziecko:

- rozpoznaje graficzny obraz litery D i d oraz identyfikuje go z głoską d

- intuicyjne rozpoznaje głoskę d jako spółgłoskę

- rozumie i odpowiednio reaguje na polecenia nauczyciela

- orientuje się w schemacie swojego ciała

- dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów

Formy: z całym zespołem, indywidualnie, w parach

Zasady: stopniowania trudności, indywidualizacji

Metody:             

- metoda dobrego startu

Pomoce: CD Od piosenki do literki cz.1B., album Dinozaury, zeszyt ćwiczeń cz. 2., woreczki z grochem, tacki z kaszą, karty z wzorem litery D, d, karty ćwiczeń, obrazek z literą D, d, litery D i d drukowane i pisane małe i wielkie, białe kartoniki do budowania schematu wyrazów, czerwone i niebieskie nakrywki, niebieska plastelina, mazaki w kolorze niebieskim, obrazki (dynia, arbuz, rower, Eskimos, kwiat), szarfy

Literatura: M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka, Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki, cz. 1. 

 

 

Przebieg zajęć:

I. Z a j ę c i a  w p r o w a d z a j ą c e

1.      Powitanie

Wspólny śpiew piosenki Wszyscy są, witam was…

2.      Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

Dzieci dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia zgodnie z instrukcją nauczyciela:

- stańcie tak, aby jedna osoba stała za drugą

- stojący z tyłu, naśladują palcami prawej dłoni śnieżynki padające: na prawe ramie, prawy łokieć, prawą dłoń, prawe biodro, ucho i kolano osoby z pary. Śnieżynki padają także obok niej, ale tylko po prawej stronie

- zmiana ról.

3.      Wprowadzenie do tematu zajęć

- rozwiązanie zagadki: Dawno temu żyły gady, zostawiały wielkie ślady. Teraz nie ma ich na świecie, ale w książkach je znajdziecie (dinozaury)

- polecenie: posłuchajcie uważnie piosenki i powiedzcie jaki może ona mieć tytuł?

4.      Słuchanie piosenki pt. Dinozaury w moim domu

5.      Ćwiczenia funkcji językowych

ü      Omówienie piosenki:

- kto zadomowił się w domu?

- co to znaczy zadomowić się?

- o ilu dinozaurach opowiada piosenka?

- jak myślicie, czy naprawdę można mieć w domu dinozaury?

ü      Oglądanie albumu o dinozaurach, słuchanie ciekawostek o nich

ü      Układanie zdania ze słowami: dom, zadomowić się, dinozaury

ü      Podział na sylaby słów: dwa, Darek, Dorotka, dinozaury (jedna sylaba-jedno kiwnięcie głową)

ü      Słuchanie słów wypowiedzianych w języku dinozaurów i odgadnięcie co oznaczają: didom, dideser, didrabina, didzień didobry

ü      Sformułowanie odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób tworzy się słowa w języku dinozaurów

ü      Wymyślanie słów w języku dinozurów

ü      Zabawa Jakie to słowa – nauczyciel wypowiada głoski kolejnych wyrazów: dinozaur, Dorota, deser, dzieci składają głoski w słowo i podają je. Podsumowanie: zapamiętajcie d jest spółgłoską

ü      Odpowiedź na pytanie: gdzie zadomowiły się dinozaury?

ü      Modelowanie struktury dźwiękowej wyrazu dom.

- dzielenie na głoski wyrazu dom

- budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu dom z jednoczesnym podziałem na sylaby

- wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie dom

- budowanie modelu wyrazu dom

- pokaz drukowanej małej litery d              

- umieszczenie pod modelem wyrazu dom małej drukowanej litery d oraz poznanych liter

ü      Nauczyciel wypowiada słowa: dynia, kula, domino, dywan, plecy, tablica jeśli w danym sowie występuje głoska d dzieci wstają

ü      Tworzenie wyrazu Darek z pierwszych głosek nazw przedmiotów i postaci przedstawionych na obrazkach

Wypowiadanie nazw obrazków. Wypowiadanie pierwszej głoski każdej nazwy. Złączenie pierwszych głosek, wypowiedzenie utworzonego wyrazu Darek.

ü      Modelowanie struktury dźwiękowej wyrazu Darek.

- dzielenie na głoski wyrazu Darek

- budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu Darek z jednoczesnym podziałem na sylaby

- wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie Darek

- budowanie modelu wyrazu Darek

- przypomnienie pisowni imion

- pokaz drukowanej wielkiej litery D             

- umieszczenie pod modelem wyrazu Darek wielkiej drukowanej litery D oraz poznanych liter

II. Z a j ę c i a w ł a ś ci w e

1.      Ćwiczenia ruchowe

Zabawa Czworonożne dinozaury na spacerze

Dzieci na czworaka naśladują chód dinozaurów. Ich zadaniem jest ominięcie ułożonych na podłodze szarf – kałuży. 

Zabawa Dwunożne dinozaury na spacerze

Dinozaury wymyśliły sobie świetna zabawę, która polega na przeskakiwaniu z kamienia na kamień (z woreczka na woreczek). Spróbujcie pobawić się razem z nimi

2.      Ćwiczenia ruchowo-słuchowe

- dzieci w parach naprzeciw siebie słuchając piosenki, rytmicznie wystukują jej rytm, uderzając dłońmi w dłonie drugiej osoby.

- dzieci otrzymują po trzy woreczki z grochem, układają je przed sobą jeden obok drugiego i w rytm piosenki uderzają w nie najpierw prawą a potem lewą pięścią zachowując kierunek od prawej do lewej

3.      Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe

Przyjrzyjcie się uważnie wielkiej pisanej literze D. Z jakich elementów się składa? W którym miejscu należy ją zacząć pisać? Podstawienie litery D pisanej w wyrazie Darek. Obserwujcie, w jaki sposób należy pisać literę D: w którym miejscu należy zacząć, w jakim kierunku prowadzić dłoń. Zobaczcie jak się pisze literę D podczas śpiewania piosenki. Wykonajcie następujące ćwiczenia:

- napiszcie literę D palcem na wzorze

- powtórzcie to ćwiczenie słuchając piosenki

- śpiewajcie piosenkę i piszcie literę D na tacce z kaszą,

- śpiewając napiszcie literkę K w palcem powietrzu, a następnie stopa na podłodze.

Umieszczenie litery d pisanej w wyrazie dom. Przyjrzyjcie się małej literze d. Z ilu elementów się składa?...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • psdtutoriale.xlx.pl
  • Podstrony
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Tylko ci którym ufasz, mogą cię zdradzić.