Dd, LITERKI
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Konspekt zajęcia
Data: 14.12.2005 Prowadzący: Aleksandra Rawska Uczestnicy: dzieci 6-letnie
Zajęcie pierwsze Temat: Zapoznanie dzieci z litera D, d wielką i małą, drukowaną i pisaną na podstawie piosenki Dinozaury w moim domu oraz wyrazów: Darek, dom Cele ogólne: - zapoznanie z wyglądem wielkiej i małej, drukowanej i pisanej litery D, d - określenie głoski d jako spółgłoski - ćwiczenie słuchu fonemowego - rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-słuchowej - nabywanie zwyczaju reagowania na wezwania i polecenia nauczyciela Cele operacyjne - dziecko: - rozpoznaje graficzny obraz litery D i d oraz identyfikuje go z głoską d - intuicyjne rozpoznaje głoskę d jako spółgłoskę - rozumie i odpowiednio reaguje na polecenia nauczyciela - orientuje się w schemacie swojego ciała - dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów Formy: z całym zespołem, indywidualnie, w parach Zasady: stopniowania trudności, indywidualizacji Metody: - metoda dobrego startu Pomoce: CD Od piosenki do literki cz.1B., album Dinozaury, zeszyt ćwiczeń cz. 2., woreczki z grochem, tacki z kaszą, karty z wzorem litery D, d, karty ćwiczeń, obrazek z literą D, d, litery D i d drukowane i pisane małe i wielkie, białe kartoniki do budowania schematu wyrazów, czerwone i niebieskie nakrywki, niebieska plastelina, mazaki w kolorze niebieskim, obrazki (dynia, arbuz, rower, Eskimos, kwiat), szarfy Literatura: M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka, Metoda Dobrego Startu. Od piosenki do literki, cz. 1.
Przebieg zajęć: I. Z a j ę c i a w p r o w a d z a j ą c e 1. Powitanie Wspólny śpiew piosenki Wszyscy są, witam was… 2. Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni Dzieci dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia zgodnie z instrukcją nauczyciela: - stańcie tak, aby jedna osoba stała za drugą - stojący z tyłu, naśladują palcami prawej dłoni śnieżynki padające: na prawe ramie, prawy łokieć, prawą dłoń, prawe biodro, ucho i kolano osoby z pary. Śnieżynki padają także obok niej, ale tylko po prawej stronie - zmiana ról. 3. Wprowadzenie do tematu zajęć - rozwiązanie zagadki: Dawno temu żyły gady, zostawiały wielkie ślady. Teraz nie ma ich na świecie, ale w książkach je znajdziecie (dinozaury) - polecenie: posłuchajcie uważnie piosenki i powiedzcie jaki może ona mieć tytuł? 4. Słuchanie piosenki pt. Dinozaury w moim domu 5. Ćwiczenia funkcji językowych ü Omówienie piosenki: - kto zadomowił się w domu? - co to znaczy zadomowić się? - o ilu dinozaurach opowiada piosenka? - jak myślicie, czy naprawdę można mieć w domu dinozaury? ü Oglądanie albumu o dinozaurach, słuchanie ciekawostek o nich ü Układanie zdania ze słowami: dom, zadomowić się, dinozaury ü Podział na sylaby słów: dwa, Darek, Dorotka, dinozaury (jedna sylaba-jedno kiwnięcie głową) ü Słuchanie słów wypowiedzianych w języku dinozaurów i odgadnięcie co oznaczają: didom, dideser, didrabina, didzień didobry ü Sformułowanie odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób tworzy się słowa w języku dinozaurów ü Wymyślanie słów w języku dinozurów ü Zabawa Jakie to słowa – nauczyciel wypowiada głoski kolejnych wyrazów: dinozaur, Dorota, deser, dzieci składają głoski w słowo i podają je. Podsumowanie: zapamiętajcie d jest spółgłoską ü Odpowiedź na pytanie: gdzie zadomowiły się dinozaury? ü Modelowanie struktury dźwiękowej wyrazu dom. - dzielenie na głoski wyrazu dom - budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu dom z jednoczesnym podziałem na sylaby - wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie dom - budowanie modelu wyrazu dom - pokaz drukowanej małej litery d - umieszczenie pod modelem wyrazu dom małej drukowanej litery d oraz poznanych liter ü Nauczyciel wypowiada słowa: dynia, kula, domino, dywan, plecy, tablica jeśli w danym sowie występuje głoska d dzieci wstają ü Tworzenie wyrazu Darek z pierwszych głosek nazw przedmiotów i postaci przedstawionych na obrazkach Wypowiadanie nazw obrazków. Wypowiadanie pierwszej głoski każdej nazwy. Złączenie pierwszych głosek, wypowiedzenie utworzonego wyrazu Darek. ü Modelowanie struktury dźwiękowej wyrazu Darek. - dzielenie na głoski wyrazu Darek - budowanie z białych nakrywek schematu wyrazu Darek z jednoczesnym podziałem na sylaby - wyróżnienie pierwszej głoski w wyrazie Darek - budowanie modelu wyrazu Darek - przypomnienie pisowni imion - pokaz drukowanej wielkiej litery D - umieszczenie pod modelem wyrazu Darek wielkiej drukowanej litery D oraz poznanych liter II. Z a j ę c i a w ł a ś ci w e 1. Ćwiczenia ruchowe Zabawa Czworonożne dinozaury na spacerze Dzieci na czworaka naśladują chód dinozaurów. Ich zadaniem jest ominięcie ułożonych na podłodze szarf – kałuży. Zabawa Dwunożne dinozaury na spacerze Dinozaury wymyśliły sobie świetna zabawę, która polega na przeskakiwaniu z kamienia na kamień (z woreczka na woreczek). Spróbujcie pobawić się razem z nimi 2. Ćwiczenia ruchowo-słuchowe - dzieci w parach naprzeciw siebie słuchając piosenki, rytmicznie wystukują jej rytm, uderzając dłońmi w dłonie drugiej osoby. - dzieci otrzymują po trzy woreczki z grochem, układają je przed sobą jeden obok drugiego i w rytm piosenki uderzają w nie najpierw prawą a potem lewą pięścią zachowując kierunek od prawej do lewej 3. Ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe Przyjrzyjcie się uważnie wielkiej pisanej literze D. Z jakich elementów się składa? W którym miejscu należy ją zacząć pisać? Podstawienie litery D pisanej w wyrazie Darek. Obserwujcie, w jaki sposób należy pisać literę D: w którym miejscu należy zacząć, w jakim kierunku prowadzić dłoń. Zobaczcie jak się pisze literę D podczas śpiewania piosenki. Wykonajcie następujące ćwiczenia: - napiszcie literę D palcem na wzorze - powtórzcie to ćwiczenie słuchając piosenki - śpiewajcie piosenkę i piszcie literę D na tacce z kaszą, - śpiewając napiszcie literkę K w palcem powietrzu, a następnie stopa na podłodze. Umieszczenie litery d pisanej w wyrazie dom. Przyjrzyjcie się małej literze d. Z ilu elementów się składa?... [ Pobierz całość w formacie PDF ] |