Dc36

Dc36, Logopedia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Ćwiczenia warg

Należy polecić dziecku naśladowanie logopedy i patrząc w lustro:

1. nadymać policzki przy zwartych wargach;

2. nadmuchiwać gumowe zabawki, baloniki, puszczać bańki mydlane;

3. nadymać policzki z uwolnieniem nagromadzonego w jamie ustnej powietrza;

4. nadymać policzki i zatrzymać powietrze w jamie ustnej na około 4 -5 sekund, następnie oddychać przez nos bez zmiany położenia warg i policzków;

5. nadymać policzki na zmianę lewy i prawy, przesuwać powietrze z jednej strony jamy ustnej do drugiej przy zwartych wargach;

6. wciągać policzki do jamy ustnej (policzki ściśle przylegają do łuków zębowych, wargi tworzą zajęczy pyszczek);

7. przy zaciśniętych zębach zwierać i rozwierać wargi (zwarcie ma być silne, rozwarcie możliwie największe);

8. zaokrąglać i rozciągać (spłaszczać) wargi przy zwartych szczękach; przy zaokrąglaniu wargi wysuwają się do przodu i całkowicie zwierają, przy spłaszczeniu wargi ściśle przylegają do łuków zębowych, zęby dolne i górne powinny być widoczne;

9. zaokrąglać i rozciągać wargi przy zwartych szczękach; przy zaokrąglaniu wargi wysuwają się do przodu i całkowicie zwierają, przy spłaszczeniu wargi są też zwarte, a łuki zębowe niewidoczne;

10. przy zwartych szczękach i wargach odciągać na przemian kąciki ust na boki;

11. cmokać przy dowolnym układzie warg (powstający szmer przypomina pocałunek); cmokać przy wysuniętych i zaokrąglonych wargach oraz zwartych szczękach;

12. wymawiać samogłoski ustne z przesadną artykulacją, np. a-i-o-e-n-y, łączyć przy tym w pary samogłoski o skrajnych układach warg i kil­kakrotne powtarzać każdą z par: a-i-a-i, a-u-a-u, u-i-n-i, i-a-i-a, j-n-i-n, n-a-u-a;

13. wymawiać samogłoski ustne przy zwartych szczękach;

14. przy lekko rozwartych szczękach naciskać palcami wskazującymi na kąciki ust w kierunku do środka szpary ust (wargi wysuwają się do przodu i uwypuklają na zewnątrz do góry i do dołu w kształcie luków), przy takim układzie polecamy wykonać zwarcie warg;

15. przy zamkniętych szczękach unosić wargę górną (widoczne są tylko zęby górne), a następnie opuszczać wargę dolną (widoczne są tylko zęby dolne);

16. przy zamkniętych szczękach wysuwać wargi do przodu i zaokrąglać w kształcie wąskiego lejka (jak przy wymowie u); stopniowo opuszczać szczękę dolną i poszerzając we wszystkich kierunkach odległość między wargami, przejść do najszerszego okrągłego otwarcia szpary ustnej, następnie stopniowy powrót do poprzedniego położenia warg, nie zmie­niając położenia wargi dolnej (należy zwracać uwagę na symetryczny układ warg);

17. górne siekacze oprzeć na wardze dolnej, warga górna jest lekko uniesio­na, tak że widoczne są siekacze górne (jak przy artykulacji głosek w, f); wdychać i wydychać powietrze przez szczelinę wargowo-zębową;

18. dolną szczękę przesuwać do przodu i do góry, tak aby widoczne dolne siekacze dotykały do spłaszczonej wargi górnej;

19. górnymi siekaczami lekko dotykać wargi dolnej, równocześnie wargi wykonują ruch spłaszczenia i powrót do pozycji neutralnej; te same ruchy warg wykonuje się przy kontakcie zębów dolnych z górną wargą;

20. wargi wysuwać do przodu, zaokrąglać i zwierać, a następnie wykonać ruch w prawo i w lewo (lub do góry i do dołu); szczęki przez cały czas są zwarte;

21. przy rozwartych szczękach wciągać w głąb jamy ustnej wargi, tak by całkowicie zasłaniały zęby górne i dolne; następnie stopniowo unosić szczękę dolną, zbliżać wargi i wciągać powietrze;

22. wargę górną położyć możliwie najdalej na wargę dolną i wykonywać ruchy ssania; to samo ćwiczenie wykonujemy przy ułożeniu wargi dolnej na górną;

23. oblizywać wargą drugą wargę, na przemian górną i dolną;

24. wykonywać ruch kolisty wysuniętych, zaokrąglonych i zwartych warg;

ruch warg może być wykonywany samodzielnie lub łącznie z ruchami szczęki

dolnej;

25. utrzymywać przy pomocy warg patyczek obciążony plasteliną; wdech i wydech wykonywać kącikami ust; w celu wyeliminowania oddychania przez nos zaciskać nozdrza;

26. dmuchać na płomień świecy, skrawki papieru, watkę, pingpongową pi­łeczkę przy różnym układzie warg: wargi ułożone w kształcie wąskiego lejka (jak przy n), wargi ułożone w kształcie szerokiego lejka (jak przy sz), układ właściwy spółgłosce f,

27. naśladować parskanie konia;

28. naśladować warkot motoru.

Ćwiczenia języka Należy polecić dziecku naśladowanie logopedy i patrząc w lustro:

1. wysuwać język za jamę ustną, na dół, na boki, do góry;

2. wysuwać język naprzemiennie — wąski i szeroki; na początku ruchy wolne, potem coraz szybsze;

3. unosić język za wargę dolną, następnie górną;

4. oblizywać wargę górną wysmarowaną dżemem lub czekoladą;

5. unosić język do wewnętrznej strony wargi najpierw dolnej, potem górnej;

6. zlizywać dżem lub czekoladę z wewnętrznej strony wargi górnej;

7. unosić język do zębów najpierw dolnych, potem górnych;

8. liczyć czubkiem języka zęby górne najpierw od zewnętrznej, następnie od

wewnętrznej strony;

9. wykonywać najpierw wolne, potem coraz szybsze ruchy na boki, w górę

i w dół językiem w powietrzu — jak wąż; następnie stopniowo cofać język

w głąb jamy ustnej;

10. wolno, następnie coraz szybciej masować czubkiem języka zęby, na­stępnie

wałek dziąsłowy, podniebienie;

11. żuć język;

12. udawać ssanie cukierka;

13. naśladować grę na trąbce;

14. ostrzyć czubek języka o górne zęby, przy szeroko otwartych ustach;

15. masować język poprzez nagryzanie czubka języka zębami;

16. szybko unosić i opuszczać język w kierunku dolnych i górnych zębów, przy szeroko otwartych ustach i nieruchomej żuchwie;

17. wsuwać język między wprawione w drgania wargi;

18. dmuchać na czubek języka uniesiony do walka dziąsłowego;

19. wymawiać ttt najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwar­tych

ustach;

20. wymawiać ddd najpierw wolno, potem coraz szybciej przy szeroko otwartych

ustach;

21. szybko wymawiać / (lllll...);

22. szybko wymawiać sylaby: la, lo, le, lu;

23. szybko wymawiać naprzemiennie głoski /, n (Inlnln..)

24. szybko, naprzemiennie wymawiać głoski t, d, n;

25. śpiewać: najpierw lalalci, lalala, lalala..., lelele..., lololo..., następnie lala, lata, lada...; powtarzać ten materiał, podstawiając kolejno samo­głoski: e, o, u: następnie ćwiczyć wymowę wyrazów: lato, lotnik (l -t), lada, lody (l - d): len, kolano (l - n); tata, tutaj (t - t); Tola, hotel (t - l); Adela, kundel (d - /): tunel, ten (t - n); nota, Aneta (n - t);

26. zdmuchiwać skrawek papieru umieszczony na czubku języka;

27. szeroko rozciągnięty język wysuwać, a następnie cofać do jamy ustnej;

język powinien być tak szeroki, aby jego brzegi dotykały zębów trzo­nowych;

ująć szeroki język między zęby trzonowe i delikatnie żuć;

28. ułożyć szeroki język na dnie jamy ustnej i przy lekko otwartych ustach

wykonywać wdech i wydech przez usta;

29. ująć brzegi języka między zęby trzonowe, a czubek unosić do wałka

dziąsłowego i opuszczać;

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • psdtutoriale.xlx.pl
  • Podstrony
    Powered by wordpress | Theme: simpletex | © Tylko ci którym ufasz, mogą cię zdradzić.